Spooruitbreiding Zwolle-Herfte
In een samenwerkingsverband tussen ProRail en VolkerWessels wordt het spoor tussen Zwolle IJssel en Herfte verdubbeld. VRS is trots een bijdrage te mogen leveren aan dit mooie project.
Zwolle beter benutten als overstapstation
Het spoor tussen Zwolle en de splitsing bij Herfte is nu een knelpunt. Om het groeiende treinverkeer rond Zwolle op te vangen is er ruimte nodig zodat meer treinen bij Zwolle tegelijk kunnen aankomen of vertrekken. Daarom worden hier extra sporen aangelegd. Zo kan Zwolle beter worden benut als belangrijk overstapstation voor treinverkeer in de richtingen Groningen/Leeuwarden en Meppel.
Extra spoor én een spoorkruising
Vanaf het station tot aan de splitsing bij Herfte wordt het aantal sporen verdubbeld van twee naar vier. Daarnaast wordt er een nieuwe vrije spoorkruising gebouwd bij Herfte. Dit is een zogenaamde 'dive-under', waardoor treinen elkaar boven- en onderlangs kruisen. Hierdoor hebben de treinen naar Meppel en Emmen elk een 'eigen' spoor en hoeven ze niet meer op elkaar te wachten. Tevens worden er op het traject nieuwe viaducten gebouwd om geluidsoverlast te verminderen.
Bijdrage van VRS
In nauwe samenwerking met de alliantie NoorderSpoort levert VRS aan dit project nieuwe AHOB-installaties voor de overwegen, seinen, relaiskastenen en besturing voor in het relaishuis.