VRS_24.jpg

Project Extra Sneltrein Groningen Leeuwarden

Om de mobiliteit in Noord-Nederland te vergroten wordt het traject tussen Groningen en Leeuwarden geschikt gemaakt voor een capaciteitsuitbreiding. Er gaat elk uur een extra sneltrein in beide richtingen rijden

Capaciteit verhogen

Op dit moment rijden er tussen Groningen en Leeuwarden twee stoptreinen en één sneltrein per uur. Deze spoorverbinding wordt veel gebruikt, met name in de spits. Nu levert dat vaak volle treinen op en te weinig zitplaatsen. Daarom is een extra sneltrein nodig. Het traject wordt passend gemaakt voor een uitbreiding naar twee sneltreinen en twee stoptreinen per richting/per uur. Dit verhoogt de capaciteit van het traject en draagt positief bij aan het comfort voor de reiziger.

Seinen, overwegen en besturing

Op een aantal stations worden de perrons verlengd. Tussen Hoogkerk en Zuidhorn wordt een extra stuk spoor gelegd en bij Zuidhorn wordt een keerspoor geplaatst. Verder gaat op een gedeelte van het traject de snelheid omhoog, waarvoor het veiligheidssysteem geüpdate moet worden. VRS levert een bijdrage aan de veiligheid van dit spoortraject door het leveren van seinen en overwegen met bijbehorende besturing.